Kohti joulua 3


Raamatussa sanotaan kuulemma 366 kertaa "älä pelkää" tai "älkää pelätkö". En ole itse laskenut, mutta monta kertaa sanat joka tapauksessa toistuvat ja luotan siihen, että karkausvuotta myöten vuoden jokaiselle päivälle löytyy siis rohkaiseva muistutus: "älä pelkää".

Tänä vuonna moni on kokenut aivan uudenlaista pelkoa. Nuorillakin ihmisillä on ollut kuolemanpelkoa enemmän kuin vuosikymmeniin. Ikäiseni ystävän kanssa totesimme, että meidän elinaikanamme ei ole onneksi tarvinnut kansakuntana pelätä. Sodista on jo aikaa. Toki on monia muitakin syitä pelkoon kuin sodat tai pandemia. Ihan siinä omassa elämässä. Todellisia ja kuviteltuja. Pelon kokemus on joka tapauksessa jokaiselle totta, onpa syy mikä tahansa. 

Itsenäisyyspäivänä sytyttelin rauhan kynttilöitä. Sisäistä rauhaa tuomaan nyt näitä "älä pelkää" -kohtia Raamatusta. Voit lukea kaikki jakeet kertaalleen ja ottaa mukaasi sellaisen, joka syystä tai toisesta kolahtaa juuri nyt parhaiten. Sitä voi toistella itselleen tarvittaessa. Toimii myös ennaltaehkäisynä. 

Raamattumietiskelyä voi toteuttaa niin, että yhtä lausetta tai jaetta oikein pohtimalla pohtii tai vaihtoehtoisesti antaa vain soljua mielessä ilman sen suurempia analysointeja. Molemmilla tavoilla voi löytää itsestään tai tuosta kohdasta jotain uutta ja ajatuksia herättävää. Lausetta voi tietenkin myös vaihtaa.



Herra itse kulkee sinun edelläsi. Hän on sinun kanssasi, hän ei jätä sinua yksin eikä hylkää sinua. Älä lannistu, älä pelkää." 5. Moos. 31:8

Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi! Älä arkana pälyile ympärillesi -- minä olen sinun Jumalasi. Minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vakaalla, lujalla kädelläni. Jes. 41:10

Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. Jes. 43:1

"Muista, että olen sanonut sinulle: 'Ole rohkea ja luja, älä pelkää äläkä lannistu. Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi kaikilla teilläsi.'" Joos. 1:9




"Älä pelkää, sinä Jumalalle rakas! Kaikki on hyvin." Dan. 10:19

Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun sinun oikeaan käteesi ja sanon sinulle: "Älä pelkää, minä autan sinua." Jes. 41:13

Sanokaa niille, jotka sydämessään hätäilevät: "Olkaa lujat, älkää pelätkö. Jes. 35:4

Älkää pelätkö, pellot, iloitkaa ja riemuitkaa! Herra tekee suuria tekoja. Älkää pelätkö, metsän eläimet! Autiot laitumet tulevat jälleen vihreiksi, puut kantavat hedelmää, viikunapuu ja viiniköynnös antavat runsaan sadon. Joel 2:21-22

Enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Luuk. 2:10 


Kommentit